حاملگی و سرطان پستان (1)

سرطان پستان هنگامی که در زمان حاملگی یا در اولین سال بعد از زایمان اتفاق بیافتد ،  بعنوان سرطان پستان طی حاملگی شناخته می شود.سرطان پستان و سرطان گردن رحم شایع ترین سرطانهایی هستند که طی حاملگی دیده می شوند که در مجموع حدود 50 درصد تمام سرطانهای حین حاملگی را شامل می شوند.

احتمال بروز سرطان پستان در دوران حاملگی بسیار کم است.ولی از این نظر اهمیت دارد که معاینه پستان برای تشخیص زودرس در بارداری و شیردهی نیز باید انجام شود.

برخی از مطالعات نشان داده اند خانم هایی که در زمان حاملگی مبتلا به سرطان پستان شده اند ، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان درپستان مقابل خواهند بود.

اهمیت سرطان پستان در دوران حاملگی این است که به علت تغییرات هورمونی بدن و به دنبال آن تغییرات پستان در زمان بارداری ، مثل بزرگ شدن آنها ، هرگونه علائم یا تغییری که مربوط به سرطان باشد ممکن است جلب توجه نکند و دیرتر کشف شود و به این ترتیب ، تشخیص بیماری به تعویق بیافتد.مسلماً اگر پزشک و بیمار از تظاهرات مختلف سرطان و نیز تغییرات دوران بارداری و شیردهی ، اطلاع کافی داشته باشند، میزان تأخیر در تشخیص به حداقل خواهد رسید.

علائم

در دوران بارداری نیز مانند زمان غیر بارداری ، شایعترین علامت بیماری وجود یک توده بدون درد در پستان است.بیش از 90 درصد موارد این توده ها توسط خود فرد کشف می شوند.گاهی نیز امتناع نوزاد از شیر خوردن می تواند نشانه ای از ایجاد سرطان در پستان باشد.

سایر علائم عبارتند از : فرورفتگی نوک پستان ، چسبندگی تومور به پوست با یا بدون ضخیم شدن پوست پستان ، فرورفتگی پوست یا چسبندگی پوست به قسمتهای زیرین و بزرگ شدن غدد لنفاوی زیر بغل اساساً هر گونه تغییر واضحی که اخیراً در ناحیه پستان و قفسه سینه ایجاد شده و قبلاً وجود نداشته است ، باید مورد توجه قرار گیرد. یک تومور با رشد فزاینده در پستان ، در هر زمانی حتی دروران بارداری و شیر دهی ، باید به عنوان یک علامت احتمالی سرطان پستان مورد توجه قرار گیرد.

لازم به ذکر است که مانند بیماران غیر حامله در این بیماران نیز در اثر بی توجهی به علائم اولیه ممکن است بیماری در مراحلی کشف شود که به نقاط دیگر بدن منتشر شده است. در موارد نادر حتی بدون وجود علائم اولیه در پستان ، انتشار بیماری به سایر نقاط بدن اتفاق می افتد و بیماری با تظاهراتی در سایر نقاط بدن خود را نشان می دهد.

تشخیص

استفاده از روشهای تشخیصی که در افراد معمولی بکار می روند، در دوران بارداری کمی دچار محدودیت می شوند .

ماموگرافی در این دوران ارزش تشخیصی زیادی ندارد زیرا افزایش نسوج و غدد پستانی در زمان حاملگی ، نمای رادیولوژیک خاصی را ایجاد می کند که تفسیر آن را مشکل و ارزش آن را محدود می سازد.عوارض مامو گرافی برای جنین ، در صورتیکه پوشش محافظتی خاص بکار برده شود ، قابل اغماض خواهد بود و به هر حال استفاد از آن به نظر پزشک بستگی دارد.

سونوگرافی در تفکیک تومور های توپر از کیستها مفید است و در مواردی که معاینه بالینی مورد تردید بوده و بیمار از درد و یا حساسیت پستان شاکی است ، مفید می باشد.توده های پستانی که در زمان حاملگی لمس می شوند ، باید به دقت توسط پزشک بررسی شوند و مورد ارزیابی قرار گیرند . در مواردی که پزشک قویاً مشکوک به سرطان است ممکن است پس از معاینه اقدام به انجام نمونه برداری با بی حسی موضعی کند . انجام نمونه برداری در تشخیص سرطان پستان در زمان حاملگی لازم است. تصمیم گیری در مورد اینکه توده های پستانی در زمان حاملگی فقط تحت نظر قرار گرفته شود ، کار آسانی نیست.چرا که با افزایش اندازه پستان و ازدیاد عروق ناشی از حاملگی ، معاینه بالینی روز به روز مشکل تر می شود ، تومور لمس شده ممکن است در معاینات بعدی ناپدید شود ، در صورتیکه در حال بزرگ شدن است و به سادگی در لابلای بافت پستان مخفی شده است .

به همین علت تأخیر در تشخیص در معاینه بالینی این بیماران به میزان قابل توجهی گزارش شده است. هر گونه توده پستانی را در زمان حاملگی و شیر دهی جدی بگیرید.

در صورتی که در خانواده خود فرد مبتلا به سرطان پستان دارید ، حتماً از امکانات مرکز ما جهت تشخیص زودرس سرطان پستان استفاده کنید .

مطلب مرتبط : حاملگی و سرطان پستان (2)