همه چیز درباره فیبروآدنوم پستان

همه چیز درباره فیبروآدنوم پستان

همه چیز درباره فیبروآدنوم

فیبروآدنوم جزء یکی از توده های خوش خیم پستان است و معمولا زنان جوان زیر 30 سال به  فیبروآدنوم مبتلا می شوند. این توده ها در سونوگرافی کاملا تشخیص داده می شوند و معمولا به صورت توده خوش خیم گزارش می شوند. معمولا به فاصله 3 تا 6 ماه توده را سونوگرافی می کنند و توسط پزشک جراح پستان تحت نظر گرفته می شوند. اگر بعد از این مدت توده رشد نداشته باشد دیگر جای نگرانی وجود ندارد و بیمار باید مثل سایر افراد تحت نظر سالیانه باشد و اگر فرد بالای 40 سال باشد باید سونوگرافی سالایانه هم انجام دهد و مراقبت های احتمالی را انجام دهد.
ما در این مطلب قصد داریم در رابطه با نشانه های فیبروآدنوم، علت ایجاد فیبروآدنوم، روش های تشخیص فیبروآدنوم و درمان فیبروآدنوم صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

نشانه های فیبروآدنوم پستان چیست؟

از نشانه ها و علائم فیبروآدنوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس وجود توده هایی که قابلیت حرکت در زیر دست را دارند.
  • توده های به شکل گرد.
  • حالت نرم یا لاستیکی
  • بدون درد( البته در عده ای در هنگام لمس توده احساس درد دیده شده است).
  • این توده ها ممکن است به مرور زمان و آرام آرام بزرگ شوند.

سایز توده های فیبروآدنوم معمولا کمتر از دو سانتی متر است، اما در عده ای اندازه این توده ها حتی به بیشتر از  ده سانتی متر هم می رسد. در صورتی که سایز توده‌های فیبروآدنوم بیشتر از پنج سانتی‌متر باشد به آنها فیبروآدنوم غول آسا گفته می‌شود. به مرور زمان امکان این که سایز توده‌ها به همان اندازه اولیه باقی بماند و یا حتی کوچکتر شود وجود دارد، اما احتمال بزرگ شدن فیبروآدنوم‌ها اکثرا در دوران شیردهی و بارداری وجود دارد.

 

علت ایجاد فیبروآدنوم

 در حال حاضر علت مشخصی برای فیبروآدنوم یافت نشده است، احتمال اینکه هورمون های جنسی مانند استروژن دلیل بر ایجاد این تومورها باشد بسیار است، اما این واقعیت ثابت شده است که که سن مبتلا به این نوع توده های خوش خیم در حدود 30 سالگی است و در دوران بارداری رشد پیدا کرده و با نزدیک شدن به سن یائسگی کاهش پیدا می کند.
به گفته برخی از بیماران عدم استفاده از چای، شکلات، نوشابه و قهوه در بهبود بیماری آنها تاثیر بسزایی داشته، اما این امر از لحاظ پزشکی ثابت نشده است.

روش های تشخیص فیبروآدنوم

اصولا بیمار با احساس توده در ناحیه پستان به پزشک مراجعه می کند، برای تشخیص فیبروآدنوم و نوع فیبروآدنوم اقدامات مختلی انجام می شود، این اقدامات شامل:

  • معاینه شخص: در این روش پزشک معاینۀ پستان و زیر بغل را انجام میدهد. در معاینه ای که انجام می شود سایز توده ،شکل گرد آن، حالت نرم و لاستیکی آن و قابلیت حرکت توده در زیر دست بررسی می شود و اگر تشخیص پزشک بر این بود که توده فیبروآدنوم وجود دارد برای اطمینان خاطر بیشتر از تصویربرداری استفاده می کند.
  • سونوگرافی پستان: در این روش بیمار روی تخت دراز کشیده و توسط دستگاهی مخصوصی سونوگرافی پستان انجام می شود.
  • ماموگرافی: در ماموگرافی که توسط اشعه ایکس از پستان تصویربرداری انجام می شود، فیبروآدنوم در تصویربرداری های انجام شده به شکل یک تودۀ گرد با حاشیه ای نمایان می شود. اما کاربرد ماموگرافی در زنان جوان با سینه های پر و حجیم محدود است و باید از سونوگرافی استفاده شود.

روش های درمان فیبروآدنوم

تا به امروز روشی قطعی برای جلوگیری از بروز توده های خوش خیم پستانی ارائه نشده است. در مواردی پزشک با توجه به سن بیمار، اندازه توده، سرعت رشد آن و مشخصات رادیولوژیک لازم می داند که توده از پستان خارج شود. در صورتی که طبق صلاحدید پزشک نیازی به خارج کردن توده نباشد، انجام معاینات به صورت متناوب توسط جراح متبحر پستان باید انجام گیرد.

آیا فیبروآدنوم ها نیاز به جراحی دارند یا خیر؟

همه توده ها نیاز به جراحی نداررند. پزشک باید بیمار را تحت نظر بگیرد. در مواردی که پس از مدتی سایز توده رشد نکرده باشد و پزشک با معاینه متوجه شود که سایز بزرگی ندارد، ممکن است ترجیح دهد که بیمار را جراحی نکند. بنابراین درر همه موارد توصیه به جراحی نمی شود.

 مواردی که پیشنهاد جراحی داده می شود، شامل:

  1. اگر سایز توده بیشتر از سه سانتی متر باشد.
  2. اگر تعداد توده ها بیشتر از 5 تا باشد.
  3. اگر سن بیمار بیشتر از 35 سال باشد.
  4. اگر بیمار به دلیل سابقه سرطان و یا موروثی بودن سرطان سینه در خانواده خطر مبتلا به سرطان سینه در وی بالا باشد.
  5. اگر بیمار امکان مراجعه های پی در پی به پزشک جهت مراقبت را نداشته باشد.
  6. اگر بیمار به علت استرس و نگرانی ترجیح دهد هر چه زودتر این توده ها از بدن او خارج شوند.
  7. در برخی موارد نیز پزشکان توصیه می کنند که چنان چه بیمار قصد باردار شدن را دارد، باید این توده ها قبل از بارداری از بدن وی خارج شوند، زیرا ممکن است در طول بارداری اندازه آن ها بزرگتر شود.

نکته مهم در خصوص درمان فیبرو آدنوم ها

ممکن است هنگامی که نزد پزشک‌های مختلفی مراجعه می‌کنید، درمان‌های مختلفی به شما پیشنهاد شود. نکته ای که حائز اهمیت است این است که به طور کلی در درمان بیماری های مربوط به پستان معمولا خیلی دارو تجویز نمی شود. معمولا یا توده باید تحت نظر گرفته شود و یا اینکه باید جراحی شود. برای فیبروادنوم های بالای 2 الی 2و نیم سانت ممکن است پزشکتان پیشنهاد جراحی کردن بدهد. بنابراین بسته با اینکههر جراح چه نظرری داشته باشد ممکن ات جواب های متعددی بگیرید. همه این پیشنهادات درست است و هیچ مشکلی در روند درمان شما به وجود نمی‌آورد.

آیا احتمال بدخیم شدن فیبرو آدنوم وجود دارد یا خیر؟؟

اگر سرعت رشد فیبروادنوم بیشتر از 20 درصد در 6 ماه باشد، معمولا این توده باید خارج شود. چراکه ممکن است تغییرات رو به بدخیمی رفته باشد. اما معمولا فیبرو آدنوم‌های خوش‌خیم هستند و جای نگرانی برای بیمار ندارند. اگر فیبرو ادنوم رشد خیلی کندی داشته باشد و یا رشد نکند، معمولا بی خطر هستند و خوش خیم می مانند. طبق برخی گزارشات خیلی محدود و در حدود 1 تا 3 درصد احتمال بدخیم شدن فیبرو آدنوم ها وجود دارد.

تفاوت فیبروکیستیک با فیبروآدنوم

یکی از سوالات شایع در بین افراد این است که فرق فیبروآدنوم با فیبروکیستیک پستان چیست؟

در جواب این سوال باید گفت که فیبروکیستیک بیماری نیست، در واقع بافت پستان در بعضی مواقع می تواند حالت فیبروکیستیک داشته باشد، که این زمانی است که سینه ها جوان تر است و فرد کمتر شیردهی داشته و بیشتر تحت تاثیر ترشحات هورمون زنانه قرار گرفته است.

زنانی که پستانشان بافت فیبروکیستیک دارد، معمولا قبل از قاعدگی سینه هایشان ورم می کند و در ناحیه پستان احساس درد دارند اما بعد از پایان دوران قاعدگی این درد و ورم فروکش می کند. به همین دلیل ما توصیه می کنیم که معاینه فردی، معاینه پزشک و ماموگرافی بعد از پایان دوره قاعدگی انجام بگیرد که این تاثیرات هورمونی کمتر شود.

لازم است این نکته را خاطر نشان کنیم که دردهای فیبروکیستیک معمولا در افرادی که اختلالات خلقی، اختلال خواب و افسردگی و اضطراب دارند بیشتر است که معمولا با تجویز مسکن ها می توان این دردها را کاهش داد. اگر تشخیص پزشک درست باشد فیبروکیستیک ها به هیچ عنوان نیاز به جراحی ندارد.

اما درباره فیبروآدنوم ها همان طور که قبلا هم گفته شد؛ شایع ترین نوع توده های خوش خیم پستان هستند وبیشتردر سنین زیر 50 سال اتفاق می افتد و اگر سن بیمار بیشتر از 50 سال باشد احتمال اینکه توده ها بدخیم باشند بسیار است.

فیبروآدنوم ها تقریبا  در ماموگرافی و سونوگرافی قابل تشخیص هستند.

اگر اندازه فیبروآدنوم ها کوچک باشند و در حدی باشند که در معاینه لمس نشوند، بیمار سابقه ژنتیکی نداشته باشد و نتیجه سونوگرافی نشان دهنده فیبروآدنوم باشد و در معاینات 6 ماهه که در دو دوره متوالی توسط جراح پستان انجام می گیرد، توده ها رشد چندانی نداشته باشند نیاز به اقدام درمانی خاصی نداشته باشد و تنها تحت نظر پزشک بودن کافی است.