پاپیلوما چیست؟

پاپیلوما توده‌ای خوش‌خیم و بی‌خطر است که ممکن است در بافت سینه و غده‌های شیری ایجاد شود. به وجود آمدن یک توده در سینه خانوم ها و خروج ترشحاتی مانند خون از نوک سینه باعث به وجود آمدن نگرانی و خطراتی در ذهن شما می‌شود. بیشتر افراد زمانی که با این علائم روبه رو می‌شوند، تصور می‌کنند که به سرطان پستان یا دیگر بیماری‌های جدی دچار شده‌اند و هیچ امیدی برای بهبودیشان وجود ندارد. واقعیت این است که رایج‌ترین علت ایجاد این نشانه‌ها، پاپیلوما است. با خواندن این نوشته نگاهی دقیق تر به این عارضه خواهید داشت. این عارضه ها می توانند روی قفسه سینه ایجاد شوند و نشانه احتمالی سرطان نیز باشند.

پاپیلوم اینتراداکتال چیست؟

پاپیلومای داخل مجرایی از نوع توده های غیر سرطانی هستند که بیشتر در بافت سینه و به سمت بیرون رشد می‌کنند. سلول‌های این توده‌ها در سایر نقاط بدن پخش نمی شوند و به عبارتی دیگر، تهاجمی نیستند. پاپیلوماها در بعضی از موارد در بافت‌های دیگر بدن ایجاد می شوند اما زمانی که در سطح پوست تشکیل می‌شوند، به آن‌ها زگیل یا وارت نیز گفته می‌شود. در بافت سینه، معمولاً توده‌های پاپیلوما (Papilloma) غدد شیری را درگیر می‌کنند و در اطراف سر پستان نمایان می‌شوند. عدم تعادل هورمونی می تواند دلیل اصلی به وجود آمدن این بیماری باشد. علائم دیگری هم مانند: زایمان، سقط جنین، بارداری، استرس، اختلال در عملکرد تخمدان ها و غیره، موثر هستند.

علائم پاپیلومای سینه

به وجود آمدن پاپیلوما می‌تواند باعث افزایش حجم سینه‌ها شود. همچنین در شکل ظاهری سینه تغییر ایجاد می کند و باعث می شود ترشحات مختلفی (ترشحات شیری یا خونی) از سر پستان‌ها خارج شوند. برخی افراد، درد یا ناراحتی را نیز همراه این علائم تجربه می‌کنند. معمولاً پاپیلومای بافت سینه به شکل یک توده‌ی بزرگ در اطراف سر پستان‌ها یا مجموعه‌ای از توده‌های کوچک‌تر در نقاط دیگر بافت سینه خود را نشان می‌دهد.

غدد شیری قابل لمس

علائم پاپیلوما بسیار شبیه به نشانه‌های ایجاد شدن توده‌های دیگر در سینه است. بنابراین ضروری است در صورت مشاهده علائم در بدن خود و احساس کردن توده در بافت سینه، به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند از روش‌های مختلفی استفاده کرده و تشخیص دقیقی برای عارضه داشته باشد. همچنین با تشخیص به موقع نوع تومور، روش درمانی مناسب و تاثیر گذار شروع می شود.

اندازه توده پاپیلوم سینه

معمولاً این توده‌ها قطری یک یا دو سانتی‌متری دارند اما ممکن است بزرگ‌تر نیز باشند. در بیشتر مواقع، اندازه‌ی توده به اندازه‌ی غده‌ای که در آن رشد کرده است بستگی دارد. در برخی مواقع که سایز آن ها کوچکتر است، افراد نمی‌توانند وجود توده‌ها را لمس کنند. پس لازم است هرچند وقت یک بار بررسی ها و آزمایشات لازم انجام شود.

پیشگیری از پاپیلومای سینه

متخصصان هنوز راه دقیقی برای پیشگیری از ابتلا به پاپیلوما نمی‌شناسند. اما این بیماری بیشتر برای زنانی اتفاق می افتد که دوران شیردهی را تجربه نکرده اند. پس می توان گفت شیردهی یکی از راه هایی است که می تواند تاثیر کمی در پیشگیری از ابتلا به پاپیلوما باشد. با این حال، اگر به شکل مداوم و منظم به پزشک متخصص مراجعه کنید و آزمایش‌هایی مانند ماموگرافی را به صورت سالانه انجام دهید، احتمال تشخیص زودهنگام این عارضه وجود خواهد داشت. همچنین انجام بررسی شخصی بافت سینه به شکل ماهانه، می‌تواند کمک کند از تغییراتی که بدنتان دچار آن شده است بهتر آگاه شوید. اگر تغییراتی را در بدنتان مشاهده می‌کنید، بهتر است در اسرع وقت با پزشک تماس بگیرید.

آیا پاپیلوما با درد همراه است؟

پاپیلوما معمولاً موجب درد نمی‌شود و این توده‌ها بدون درد هستند. البته ممکن است اگر توده در مکان بدی شکل گرفته باشد یا اندازه‌ی آن بزرگ شود، موجب فشار به بافت اطراف شده و برای فرد درد و ناراحتی ایجاد کند. همچنین تغییر اندازه پیدا کردن سینه‌ها موجب ایجاد عدم تقارن سینه ها می شود و مشکلاتی در این زمینه ایجاد می‌کند. در بیشتر مواقع اندازه ی این نوع توده ها کوچک هستند.

پاپیلوما در چه سنی بروز می‌کند؟

پاپیلوماها رایج‌ترین دلیل ترشحات خونی از پستان‌ها هستند. معمولاً این عارضه در خانم‌های بین ۲۰ تا ۴۰ سال بیشتر دیده می‌شود. ممکن است بعد از ۴۰ سالگی خانم‌ها در هر مقطع سنی به این بیماری مبتلا شوند. تشخیص بیماری های سینه در سنین جوانی سخت تر است چون بافت سینه متراکم تر است. علائم این نوع بیماری شبیه تومورهای سینه است و بهتر است هنگام مشاهده توموری به پزشک مراجعه کنید.

انواع مختلف پاپیلوم داخل مجرایی

سونوگرافی بهترین راه برای تشخیص پاپیلومای داخل مجرایی است زیرا نتیجه بهتری نسبت به ماموگرافی دارد و به عنوان یک بیماری با حداقل خطر برای سرطان سینه در نظر گرفته می شود.

پاپیلومای انفرادی

پاپیلومای انفرادی (پاپیلوم‌های داخل مجاری منفرد) تومورهای منفردی هستند که معمولاً در مجاری بزرگ شیر نزدیک نوک پستان رشد می‌کنند. این یک دلیل معمولی است که ترشحات نوک سینه شفاف یا خونی است، به خصوص اگر از یک سینه منشعب شود. تومور منفرد ممکن است به صورت یک توده کوچک در پشت یا کنار نوک پستان احساس شوند و گاهی باعث درد می شوند.

پاپیلومای چندگانه داخل مجرایی

این نوع توده ها از نوع پاپیلومای انفرادی کوچکتر هستند ولی تعداد آن ها بیشتر و به صورت گروهی به وجود می آیند. مجاری دورتر از نوک پستان کوچکتر هستند و پاپیلوم ها در این ناحیه معمولاً به صورت خوشه هایی از تومورهای کوچک ظاهر می شوند. پاپیلوم های متعدد خطر سرطان سینه را اندکی افزایش می دهد. بیماران مبتلا به این نوع معمولاً ضایعات محیطی کوچکی دارند که تشخیص آنها دشوارتر است زیرا به ندرت با ترشحات نوک سینه همراه است.

مراجعه به پزشک در صورت ابتلا به پاپیلومای سینه

بهتر است در صورتی که احساس می‌کنید توده‌ای در سینه‌تان وجود دارد، برای رسیدن به تشخیصی دقیق، به پزشک متخصص مراجعه کنید. معمولاً پزشک دستور انجام سونوگرافی سینه را خواهد داد. نتایج سونوگرافی بهتر از ماموگرافی می‌توانند وجود پاپیلوما را بررسی کنند. البته ممکن است برای در نظر گرفتن احتمالات دیگر، انجام آزمایش ماموگرافی نیز لازم باشد.

آیا پاپیلوم قابل لمس است؟

پاپیلوما به ندرت شکل تومور را به خود می گیرد که به راحتی از طریق پوست قابل لمس است. رشد بافت غیرطبیعی معمولاً در طول مسیر مجاری شیر، یعنی در عمق سینه رخ می دهد. علاوه بر این، پاپیلوم پستان معمولاً اندازه بزرگی ندارند. این عارضه بیشتر در انتهای مجاری شیر، درست پشت نوک پستان قرار دارند و بنابراین می‌توان آن‌ها را در لمس حس کرد.

روش های تشخیص پاپیلومای مجاری شیری پستان

آزمایش‌های دیگری که ممکن است موردنیاز باشند شامل این موارد هستند:

• بیوپسی سینه می‌تواند برای بررسی احتمال ابتلای فرد به سرطان استفاده شود. در طول این فرایند، پزشک یک سوزن نازک را وارد بافت سینه می‌کند و تعدادی سلول را خارج می‌نماید. به این نوع از بیوپسی، بیوپسی با کمک سوزن گفته می‌شود. همچنین اگر ترشحات پستان زیاد باشد، امکان دارد برای انجام بیوپسی، پزشک جراحی را پیشنهاد کند. انجام جراحی بیوپسی به پزشک اجازه می‌دهد بافت توده را دقیق‌تر بررسی نماید.
  • ممکن است نیاز باشد بر روی ترشحاتی که از سر پستان خارج می‌شوند نیز آزمایش‌هایی در آزمایشگاه انجام شود. داکتوگرام نیز می‌تواند به پزشک در رسیدن به یک تشخیص دقیق کمک کند. داکتوگرام یک نوع از عکس‌برداری ایکس-ری است که برای مشخص کردن علت ترشحات پستان به کار می‌رود. برای انجام این عکس‌برداری، ماده‌ای رنگی داخل غدد شیری پستان ترشح می‌شود تا پزشک بتواند به کمک آن جریان مایعات در سینه را بررسی کند. این عکس‌برداری نیز نتایج دقیقی درباره وجود یا عدم وجود پاپیلوما در اختیار پزشک می‌گذارد.

ارتباط پاپیلوما و سرطان پستان

معمولاً وجود توده‌ی پاپیلوما، نمی‌تواند خطر ابتلای فرد به سرطان سینه را افزایش دهد. با این حال، اگر چند عدد پاپیلوما در بافت سینه دیده شوند و سن فرد کمتر از ۳۵ سال باشد، احتمال دارد وجود این پاپلیوماها، خطر ابتلا به سرطان سینه را زیاد کنند. معمولاً حدود ۱۷ تا ۲۰ درصد پاپیلوماها، بعد از مدتی سرطانی می‌شوند. به همین دلیل معمولاً برای خارج کردن آن‌ها به شکل کامل، از جراحی استفاده می‌شود تا این خطر کاهش پیدا کند. بنابراین از این افراد خواسته می‌شوند به شکل منظم آزمایشات مرتبط با تشخیص سرطان سینه را انجام دهند.

پاپیلوما در دوران بارداری و شیردهی

احتمال دارد خانم‌های باردار یا مادران شیرده نیز علائمی مانند خونریزی از سر پستان‌ها را مشاهده کنند. اگر این علامت همراه با آسیب بافتی به سر پستان‌ها باشد، معمولاً نشان‌دهنده‌ی شیردهی نامناسب است. اصلاح کردن مدل شیردهی در بیشتر مواقع، موجب از بین رفتن آسیب‌ها و متوقف شدن خونریزی می‌شود. اما اگر خونریزی سر پستان‌ها به دلیل پاپیلوما باشد، معمولاً ترشحات خونی فقط از یک سینه ترشح می‌شوند و به دلیل وجود یک توده‌ی بی‌درد در بافت سینه‌ها اتفاق می‌افتد. در این صورت بهتر است شیردهی از سینه‌ی سالم انجام شود.

باقی ماندن شیر در سینه و پاپیلومای درون مجرایی

با کمک پمپ، میتوانید شیری که در سینه باقی می ماند که احتمالا دارای رگه های خونی می باشد و مجراهای آن را مسدود و موجب درد برای فرد میشود را خارج کنید. اگر از درجه کم پمپ استفاده شود نتیجه بهتری حاصل می‌شود و می توان از پاپیلوما جلوگیری‌کرد. در صورتی که علت خونریزی پاپیلوما باشد، خود به خود و بدون درمان متوقف می‌شود. اگر خونریزی دو یا سه روز بعد متوقف نشد باید فرد به پزشک مراجعه‌کند. درمان هایی وجود دارد که بدون تاثیر منفی بر فرایند شیردهی علائم را کاهش میدهند و اگر برای برداشتن توده لازم به جراحی باشد به مجاری شیردهی آسیبی وارد نمی شود.

درمان پاپیلوما سینه چیست؟

پاپیلوما درمان قطعی ندارد و واکسن پیشگیری دارد. اگر سلول‌های آن از نوع غیر سرطانی باشند، پس از جراحی و برداشتن بافت، خطری بیمار را تهدید نمی‌کند. اما اگر سلول‌های غیر طبیعی یا سرطانی باشند، ممکن است برای درمان پاپيلوما سينه جراحی سینه و داروهایی که برای سرطان سینه بکارمی‌رود، تجویز شود. اولین کار برای تشخیص و انتخاب درمان مناسب، سونوگرافی است. برای درمان پاپیلوما از جراحی استفاده می‌شود که باید توده از بافت سینه خارج شود. جراحی‌ها با توجه به اندازه توده و سرعت پیشرفت آن متفاوت است. جراحی های رایج برای از بین بردن توده‌ی پاپیلوما شامل این موارد هستند:

بیوپسی برشی برای خارج کردن پاپیلوما

بیوپسی، ‌بخشی از بافت را برای بررسی در آزمایشگاه و تشخیص آن، از بدن خارج می‌کنند. ممکن است پزشک انجام بیوپسی برشی را برای خارج کردن این توده به فرد پیشنهاد دهد. این بیوپسی تحت بی‌حسی موضعی یا بیهوشی کامل انجام می‌شود. بافت سینه‌ای که در طی جراحی خارج می‌شود، در زیر میکروسکوپ مشاهده و بررسی خواهد شد. معمولاً لازم است چند روز پس از جراحی برای کشیدن بخیه‌ها دوباره به بیمارستان مراجعه کنید. ممکن است زخم جراحی تا مدتی روی بدنتان باقی بماند و به مرور کمتر می‌شود.

بیوپسی برشی همراه با وکیوم پاپیلومای سینه

برای خارج کردن توده پاپیلوم سینه ، می‌توان از بیوپسی برشی همراه با وکیوم نیز استفاده کرد. در ابتدای فرایند قسمت موردنظر به شکل موضعی بی‌حس می‌شود. یک برش کوچک روی پوست ایجاد می‌شود. یک لوله‌ی توخالی و نازک که به دستگاه وکیوم وصل شده است از راه برش وارد بافت سینه می‌شود. با پیروی از ماموگرافی یا سونوگرافی، مسیر رسیدن لوله به توده مشخص می‌شود. سپس با استفاده از وکیوم، توده در بدن از بین رفته و از راه لوله‌ها خارج می‌شود. بافت خارج شده برای انجام آزمایش‌های بیشتر به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. این فرایند ممکن است باعث ایجاد درد و کبودی در بافت سینه شود.

جراحی‌های بیشتر برای درمان پاپیلومای سینه

اگر بعد از انجام شدن بیوپسی باز هم ترشحات پستانی ادامه پیدا کرد، احتمالاً نیاز به انجام جراحی‌های بیشتری وجود دارد. ممکن است نیاز باشد غده‌های شیری درگیر پاپیلوما به طور کامل خارج شود. در برخی مواقع حتی نیاز است تمام غده‌ها خارج شوند. اگر تمام غده‌ها خارج شوند، احتمالاً دیگر شیردهی ممکن نخواهد بود. فرایند خارج کردن غده‌های شیری معمولاً تحت بیهوشی کامل انجام می‌شود. پس بهتر است بعد از بیوپسی، برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

در طول جراحی اطراف ناحیه رنگی دور پستان برشی ایجاد می‌شود و غده‌ها خارج می‌شود. ممکن است رد زخم در کنار پستان مشخص باشد. بعد از انجام جراحی فرد باید استراحت کند و تا مدتی ورزش‌های سنگین انجام ندهد. مراقبت های بعد از عمل جراحی پاپیلوم پستان، بسیار مهم است و باید آن را در نظر داشته باشید. سعی کنید طبق دستور پزشک عمل کنید و به توصیه هایی که دارد توجه کنید.

پس از درمان باز هم به پاپیلومای سینه مبتلا می‌شویم؟

اگر نگران هستید که پس از انجام جراحی‌های تخلیه‌ای به شکل مجدد به پاپیلوما مبتلا شوید، باید به شما این مژده را بدهیم که معمولاً پاپیلوما در بدن افرادی که یک‌بار به آن دچار شده‌اند، مجدداً به وجود نمی‌آید. البته بهتر است به شکل دوره‌ای آزمایش‌های مرتبط با تشخیص این بیماری را انجام دهید.

عوارض پاپیلومای مجاری شیری پستان

پاپیلوم روی قفسه سینه در دوران بارداری آسیب جدی محسوب نمی‌شود و تهدیدی برای زندگی کودک نیست. در صورت وجود ویروس پاپیلوم در خون یک زن، در دوران بارداری، خطر تشکیل رشد جنین یا افزایش خطر آن وجود دارد. اغلب، پس از تولد یک کودک، تمام علائم نئوپلاسم بدون اثری ناپدید می‌شوند. وجود پاپیلوما می‌تواند منجر به خونریزی از مجرا یا تجمع مایعی به نام اکتازی galactophoric شود. این باعث ترشح از نوک پستان می‌شود، ظاهر زرد روشن و گاهی خونی است. ترشحات نوک پستان می‌تواند تک‌پوره (از یک مجرای شیر) یا چند منفذی (از مجاری شیری متعدد) باشد. ترشح می‌تواند خود به خود یا با لمس تحریک شود. هر گونه ترشحات پستان باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشد