عفونت های دوران بارداری

بیمار شدن اتفاق خوشایندی نیست، به ویژه در دوران بارداری یعنی زمانی که شما نگران سلامت خود و کودک در حال رشدتان هستید. نیازی نیست نگران باشید، زیرا بیشتر جنین‌ها در صورت عفونت مادر در دوران بارداری آسیبی نخواهند دید. اما برخی از عفونتها نیز ممکن است از طریق جفت یا هنگام تولد به نوزاد منتقل شود که میتواند عواقبی جدی برای نوزاد داشته باشد. همچنین برخی از عفونتها اگر در دوران بارداری اتفاق بیفتد، می‌تواند اثر شدیدتری داشته باشد یا حتی ممکن است باعث ایجاد عوارضی مانند زایمان زودرس شود. بهتر است با نکاتی برای پیشگیری از این عفونتها آشنا شوید.

پیشگیری از ابتلا به عفونت‌

مراقبتهای دوران بارداری بسیار مهم است. در دوران بارداری نمیتوان از تمام منابع عفونت پرهیز کرد، اما شما میتوانید گامهای مشخصی بردارید که احتمال ابتلا به بیماری و ایجاد خطرهای جدی برای خود و کودکتان را کاهش دهید. به عنوان مثال آزمایشهای خون ساده میتواند به شما بگوید که آیا بدنتان در برابر برخی بیماریها مانند آبله‌مرغان و سرخجه ایمن است یا خیر.

همچنین برخی از از آزمایشها میتواند در آگاهی از عفونتی به شما کمک کند که به آن مبتلا ولی از وجود آنها بیاطلاع هستید. عفونت‌های مجاری ادرار، استرپتوکوکهای گروه B، هپاتیت B و HIV از آن جمله است. اگر فکر میکنید به یک عفونت جدی یا یک بیماری مبتلا شدهاید، معمولاً انجام اقدامات به موقع میتواند منجر به جلوگیری از وخیم شدن وضعیت شما شود.

بعضی موارد را نیز خود شما باید رعایت کنید. شستن دستها، استفاده نکردن از لیوان یا ظروف مشترک و حفظ فاصله از افراد مبتلا به بیماریهای مسری، خطر ابتلا به بیماری را کاهش خواهد داد. رابطۀ جنسی با رعایت کامل بهداشت به پیشگیری از بسیاری بیماری‌های آمیزشی کمک خواهد کرد.

همچنین میتوانید به منظور جلوگیری از ابتلا به عفونت‌های قابل انتقال از مواد غذایی اقداماتی را انجام دهید مانند پرهیز از خوردن برخی غذاهای نامناسب، شستوشوی میوهها و سبزیجات، اطمینان از این که گوشت، ماهی و تخممرغ به خوبی پخته شدهاند و همچنین اطمینان از تمیز بودن وسایلی که با آنها آشپزی میکنید.

عفونت‌های بارداری

در ادامه فهرستی از عفونتهایی که میتواند بارداری را تحت تأثیر قرار دهد، آمده است:

• واژینوز باکتریال

• آبله‌مرغان

• چیکونگونیا

• سیتومگالوویروس

• تب دنگی

• آنفلوانزا

• استرپتوکوکهای گروه B

• هپاتیت B

• تبخال

• ایدز یا HIV

• ليستريوز

• سرخجه

• عفونتهای آمیزشی مانند سیفلیس، کلامیدیا و سوزاک

• عفونتهای انگلی

• آلودگی با تریکوموناس

• عفونت‌های مجاری ادرار

اگر بیمار هستید یا فکر میکنید در معرض یک بیماری مسری قرار دارید، به پزشک خود اطلاع دهید تا مورد آزمایش قرار گیرید و در صورت لزوم درمان انجام شود.