ترک نخوردن شکم در بارداری

علائم کشش که به آن استرچ مارک هم می‌گویند مانند رگه‌های فرو رفته در پوست شما به نظر می‌رسند. ممکن است از نظر ظاهری قرمز، بنفش یا نقره‌ای باشند. این مقاله به شما کمک می‌کند با نحوه پیشگیری از ترک نخوردن شکم در بارداری آشنا شوید.
علائم ترک‌های شکم اغلب در این مکان‌ها ظاهر می‌شوند:

• شکم

• قفسه سینه

• باسن

• ران

استرچ مارک‌ها در بارداری رایج هستند، اما هر کسی ممکن است در هر مرحله از زندگی دچارشان شود.
برخی افراد بیشتر در معرض آن قرار دارند. اگر مادر، پدر، پدربزرگ و مادربزرگ یا سایر خویشاوندان خونی شما علائم کشش داشته باشند، احتمال ابتلای شما به آن بیشتر می‌شود.

پیشگیری از ترک خوردن شکم در بارداری
حتی اگر در معرض افزایش خطر ترک‌های پوستی هستید، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر و درمان ترک‌هایی که قبلا داشتید، انجام دهید.

1. وزن خود را کنترل کنید
یکی از مفیدترین کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از ترک‌های پوستی انجام دهید، چه باردار باشید و چه نباشید، حفظ وزن مناسب است.
ترک‌های پوستی زمانی رخ می‌دهند که پوست شما به دلیل افزایش وزن سریع، به سرعت از هم جدا شود. همچنین ممکن است بعد از کاهش وزن سریع متوجه علائم کشش شوید.
برخی از افراد در طول جهش رشد مانند دوران بلوغ، دچار ترک‌های پوستی می‌شوند. افراد دیگر، مانند بدنسازان، پس از دستاوردهای بزرگ ناشی از ورزش یا استفاده از استروئیدها، متوجه ظهور ترک‌ها می‌شوند.

تلاش برای کنترل تغییرات بدن که خیلی سریع اتفاق می‌افتد ممکن است بهترین کار باشد.
یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و ورزش کنید تا به شما در مدیریت وزن کمک کند. اگر متوجه افزایش یا کاهش وزن سریع شدید، ایده خوبی است که به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را بفهمید.

. هیدراته بمانید
نوشیدن آب کافی می‌تواند به حفظ رطوبت و نرمی پوست شما کمک کند. نوشیدن نوشیدنی‌های کافئین‌دار، مانند قهوه، ممکن است خطر ابتلا به ترک‌های پوستی را افزایش دهد.
اگر قهوه می‌نوشید، مطمئن شوید که مایعات دریافتی خود را با مقدار زیادی آب، چای گیاهی و سایر مایعات بدون کافئین متعادل می‌کنید.

3. رژیم غذایی غنی از مواد مغذی داشته باشید
اگر در نواحی خاصی کمبود تغذیه داشته باشید، ممکن است ترک‌های پوستی ایجاد شوند. خوردن غذاهایی که سلامت پوست را تقویت می‌کند می‌تواند موثر باشد. مطمئن شوید که رژیم غذایی شما شامل این غذاها است:

• ویتامین سی

• ویتامین دی

• ویتامین E

• روی

• پروتئین

یک راه برای اطمینان از دریافت انواع مواد مغذی، انتخاب غذاهای فرآوری‌نشده در رنگ‌های مختلف است. مثلا صبحانه‌ای حاوی تخم‌مرغ، نان تست گندم کامل و انواع توت‌ها، رنگ‌های زیادی به بشقاب شما اضافه می‌کند و در عین حال انواع مواد مغذی را در خود جای می‌دهد.

4. ویتامین C را در رژیم غذایی خود بگنجانید
کلاژن، نقش مهمی در حفظ الاستیک پوست شما دارد. کلاژن به کاهش ظاهر چین و چروک کمک می‌کند، اما ممکن است برای جلوگیری از ترک‌های پوستی هم مهم باشد.

ویتامین سی، یک ماده مغذی مهم برای توسعه کلاژن است. ویتامین سی را می‌توان در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات یافت. مرکبات مانند پرتقال و لیمو، منابع خوبی از ویتامین سی هستند.

5. ویتامین D مصرف کنید
حفظ سطوح سالم ویتامین D ممکن است خطر ابتلا به ترک‌های پوستی را کاهش دهد. ساده‌ترین راه برای دریافت ویتامین دی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.
این ویتامین همچنین معمولا به نان، غلات و محصولات لبنی مانند شیر یا ماست اضافه می‌شود.

6. غذاهای غنی از روی بخورید
روی، یک ماده مغذی مهم برای سلامت پوست است که به کاهش التهاب کمک می‌کند و در روند بهبود زخم نقش دارد.
گنجاندن غذاهای غنی از روی در رژیم غذایی‌تان مانند آجیل و ماهی، می‌تواند به حفظ سلامت پوست شما کمک کند.

7. ترک‌های پوستی را هنگامی که ظاهر می‌شوند درمان کنید
اگر نمی‌توانید به طور کامل از ایجاد ترک‌های پوستی روی پوست خود جلوگیری کنید، می‌توانید ظاهر آن‌ها را به حداقل برسانید تا در درازمدت قابل توجه نباشند. در صورت بروز علائم کشش جدید، با پزشک یا متخصص پوست، مو و زیبایی قرار ملاقات بگذارید تا در مورد درمان خود صحبت کنید.
پزشک می‌تواند به تعیین علت ایجاد علائم کمک کند و ممکن است بتواند گزینه‌های درمانی را پیشنهاد کند که روی ترک‌های جدید بهتر عمل می‌کنند.

چه افرادی در معرض ریسک ترک های شکم قرار دارند؟
برخی از افراد بیشتر در معرض علائم کشش هستند. عوامل خطر عبارتند از:

• زن بودن

• داشتن سابقه خانوادگی ترک‌های پوستی

• داشتن اضافه‌وزن

• باردار بودن

• افزایش یا کاهش وزن سریع

• استفاده از کورتیکواستروئیدها

• داشتن برخی اختلالات ژنتیکی، مانند سندرم کوشینگ یا سندرم مارفان

ترک های پوستی در بارداری
بارداری، یکی از رایج‌ترین زمان‌هایی است که زنان متوجه ترک‌های پوستی می‌شوند.
تخمین زده می‌شود که 50 تا 90 درصد از زنان باردار قبل از زایمان دچار ترک‌های پوستی می‌شوند. اما آیا علائم کشش بارداری با علائمی که سایر افراد دریافت می‌کنند متفاوت است؟ شاید.
برخی از متخصصان بر این باورند که هورمون‌ها در دوران بارداری ممکن است شما را مستعد ترک‌های پوستی کنند. هورمون‌ها ممکن است آب بیشتری را وارد پوست کنند، آن را نرم کرده و در صورت کشیده شدن، پارگی آن را آسان‌تر کنند.
تعداد زیادی از زنان باردار از ماه ششم یا هفتم بارداری متوجه ترک‌های پوستی می شوند.
بهترین راه برای زنان باردار برای جلوگیری از ترک‌های پوستی، افزایش آهسته و پیوسته وزن بارداری است. می‌توانید با پزشک خود برای یافتن یک برنامه غذایی و ورزشی مشورت کنید تا به شما کمک کند از افزایش وزن جلوگیری کنید و در عین حال تغذیه‌ای را که برای خود و کودکتان نیاز دارید دریافت کنید.

اگر در دوران بارداری دچار ترک‌های پوستی شدید، می‌توانید خوشحال باشید که این علائم در نهایت محو خواهند شد. با گذشت زمان، رنگ قرمز یا صورتی به رنگ نقره‌ای یا سفید کمرنگ تبدیل می‌شود.

درمان ترک‌های پوستی
پیشگیری از ترک‌های پوستی ممکن است دشوار باشد، اما درمان‌های زیادی وجود دارد که ممکن است ظاهر آن‌ها را کاهش دهد.

1- کرم رتینوئید
کرم رتینوئید، یک داروی موضعی است که از ویتامین A تهیه می‌شود. ظاهر پوست شما ممکن است پس از استفاده از رتینوئیدها بهبود یابد، به‌خصوص اگر علائم کشش شما نسبتا تازه باشند.

این کرم به بازسازی کلاژن در پوست شما کمک می‌کند و باعث می‌شود لک‌ها شبیه بقیه پوست شما شوند.

اگر باردار، یا در حال شیردهی هستید، در مورد این درمان با پزشک خود صحبت کنید، چون بیشتر پزشکان موافقند که رتینوئیدهای موضعی نباید در دوران بارداری یا در حین شیردهی استفاده شوند.

2- لیزر درمانی
لیزر درمانی گزینه دیگری برای کاهش علائم کشش است. لیزر می‌تواند به تحریک کلاژن یا الاستین در پوست شما برای رشد کمک کند. انواع مختلفی از لیزر درمانی وجود دارد و پزشک می‌تواند به شما در انتخاب نوع مناسب کمک کند.

3- اسید گلیکولیک

کرم‌های اسید گلیکولیک و لایه‌بردارهای شیمیایی از دیگر درمان‌های ترک‌های به شمار می‌روند.
بسیاری از این درمان‌ها گران هستند و ممکن است تحت پوشش بیمه نباشند. آن‌ها برای کمک به کاهش ظاهر علائم کششی فعلی کار می‌کنند، اما از ایجاد علائم جدید جلوگیری نمی‌کنند.

خلاصه درباره پیشگیری از ترک های پوستی
علائم کشش اغلب محو می‌شوند. پیشگیری از آن‌ها می‌تواند دشوار باشد و هیچ محصول معجزه‌آسایی برای آن‌ها وجود ندارد. بسیاری از کرم‌ها، روغن‌ها و سایر موارد مراقبت ادعا می‌کنند که به جلوگیری از ترک‌های پوستی کمک می‌کنند، اما بسیاری از این ادعاها فاقد پشتوانه علمی هستند.
کنترل وزن، هیدراته ماندن، مصرف یک رژیم غذایی سالم و جستجوی درمان بلافاصله پس از ظاهر شدن علائم ممکن است در کاهش علائم موثر باشد.